fredag 27 februari 2009

Dressyrträning i Lane

Nu sitter jag här, hungrig trött och sliten. Idag blev det en tur med transporten upp till Lane för att träna för Janne. Fick hört att det var poliskontroll och grejer på vägen men jag slapp stanna. Väl däruppe fick jag plocka ut damen med en gång för att hinna brodda. Var bortskämt bra underlag trots den senaste tidens väder. Mycket berodde nog på att deras paddock var plogad och att det varit tö de senaste dagarna. Var säkrast att brodda ändå.

Sen började slitet. Men det gick bra. Fick jobba mycket med småvariationer i traven. Inte helt lätt eftersom Coftan tycker att hon vet vad hon ska göra. Så jag fick vara väldigt försiktig i mina hjälper och se till att DRIVA ordentligt för att inte tappa baken. Jag måste träna på att känna variationerna bättre och känna om det finns luft i traven eller inte. Sen måste jag se till att inte bli för hög i handen så att hon inte drar ihop halsen. Men på det stora gick det fraktiskt riktigt bra.

I galoppen började vi i höger varv. Fick få igång galoppen ordenligt och sen börja plocka tillbaka henne lite. Vilken skillnad det blev när Janne sa åt mig att få in framdelen. Helt plötsligt satte hästen in bakbenen under sig på ett annat sätt. Rätt häftigt att känna den känslan. I vänster varv var det lättare att samla henne och det var inga jättesvårigheter. Sedan började vi med lite byten. Detta gick väl sådär. Gick hyffsat från vänster till häöger men åt andra hållet var det mycekt svårare. Får jobba mer med galoppen. Janne trodde att om jag fortsatte med att jobba galoppen som vi gjorde, korta upp den men hålla den aktiv, så blir snart galoppen bättre och då blir det enklare med bytena.

Nä det var roligt och nyttigt att få träna. Det behövde vi. Vi hade väl kanske inte tappat så mycket, men det finns fortfarande att jobba på. Som tur är. Slitsamt var dagens pass om inte annat. Det är ju tur att man får jobba lite när man tränar, eller hur Janne? Man ska ju inte bara åka runt i paddocken. Det är ju när slitet lönar sig som man är som mest nöjd. Var helt körd i benen efter några varv på volten i trav. Och kondisen ska vi nog inte prata om. Så snart det blir väglag får jag börja cykla till stallet. Kanske man ska damma av löparskorna och jogga en eller anna runda med.

Avslutade dagen med att gå en långpromenad med mamma och hunadarna. Vet inte om det var tillräckligt tempo för kondisens skull, men alltid något. Nu ska jag snjuta och ta det lugnt resten av kvällen. Blir lite god mat och vin. Lite belöning får man väl ha när man slitit så?

3 kommentarer:

  1. Tänk så lätt det kna vara ibland. Men vi måste få upp flåset på dig. Koftan ligger långt före. Du kan inte börja flåsa mitt MSV klass:))) Hon gick bra idag, utvecklas i rätt riktning, kämpa på. Janne

    SvaraRadera
  2. Nä det skulle ju se ut. Coftan fixar säkert två klasser i Lysekil, men hur går det med mig? :) Är nog dags att jag börjar träna mer själv med. Det är inte bara att åka runt på hästryggen. Cykeln åker snart fram så jag kan trampa till stallet iaf. Det är ju tur att det går framåt iaf, hon känns riktigt fin nu.

    SvaraRadera
  3. Kul att det går framåt!!!!!!

    SvaraRadera