tisdag 24 februari 2009

Dressyr i manegen

Denna dagen började väl sådär. De har fortfarande inte ringt från jobbet så jag var ledig idag med. Tänkte att jag skulle försöka leta efter och söka lite jobb. Men där fick jag en knäpp på näsan. Kl 9:30 stängdes strömmen av tvärt här hemma och datorn dog. Var ett planerat strömavbrott som vi fått lapp i brevlådan om, men nu kunde jag ju inte göra nånting. Så det blev en lagom tråkig förmiddag.

Framåt eftermiddagen åkte jag till stallet. Fick loss transporten utan problem i snön och efter att ha gjort i ordning häst och packat in lite grejer, bar det av till manegen tillsammans med en stallkompis. Jag tror att Coftan äntligen blivit vuxen. Inget tjafs, inget fjanteri, inget strul alls. Började nästan tro att hon var sjuk. Men när jag kom igång och red var det inget fel på henne alls. Hon gick som en klocka, och framåtbjudningen avr det inga som helst problem med. Efter att ha skrittat henne varm en stund kortade jag upp tyglarna en bit och skrittade henne i en ganska lång och låg form, vädigt avslappnad coh förhållandevis lösgjord. Gjorde öppnor och slutor i skritt, både längs långsidorna och diagonalerna. Tycker om att köra "trappan" tvärs över banan där jag tar en bit diagonalsluta, sitter om och rider öppna en bit paralellt med långsidan, och växla fram och tillbaka. Då får man verkligen tänka till i sina hjälper.

Att sätta igång i trav var lika smidigt som skritten. Både i lättriden trav och galopp i "framridningsform" joggade hon på fint runt hela banan i en rund och fin form. Lätt att ta tillbaka och länga. Pausade sen ett par varv i skritt innan jag började det riktiga arbetet. Traven gick super. Hur fin som helst i formen och ett jättefint stöd. Hon kan det här med samling nu tycker hon så när jag kortade henne lite fick jag vara försiktig så att hon inte "dog". Eftersom det gick så fint körde jag bara en kort stund i båda varven och avslutade med öppna och sluta åt båda hållen, även dem fina. Pausade lite innan det var dags för galoppen. Här är det lättare att samla henne men idag fick jag jobba en del med att få fram uppförsbacken. Fick få fram henne i en rund och fin galoop först, sen kunde jag ta tillbaka henne bättre. Så fort jag tänkte till och ansträngde mig lite mer gick även det fint.

Avslutade passet med att rida igenom LA:6an som borde bli det programmet vi satsar på att börja säsongen med. Även det gick över förväntan. Det berodde nog mycket på att jag RED hela tiden och inte la av som jag gärna gör. Jag har lätt för att bli spänd och bara åka med när det kommer till programridning. Coftan är rolig för hon tror att hon vet precis vad hon ska göra och de gånger hon förekommer mig är det bara att ge rätt signaler och vänta in henne så lungar hon sig snart, så även idag. Riktigt tjusiga ökningar fick vi till och gjorde inga direkta missar. Nu har vi fått lite självförtroende. Ett riktigt toppenpass på en häst som börjar kännas riktigt mogen och vuxen. Åkte hem med ett brett leende på läpparna :)

Ikväll blir det lugnt. Sitter hemma framför datorn eller tv:n gissar jag på. Just nu väntar jag på att sambon ska komma hem. Närsomhelst nu. Tänkte äta lite matrester från frysen. Linssoppa och hembakt rågbröd blir det idag. Smaskens!

2 kommentarer:

  1. Kul att hästen känns så bra nu och att min transport skötte sig i snön.

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att ibland känna fast mark under fötterna!

    SvaraRadera