söndag 8 februari 2009

Kalas och dressyrpass

Kalaset igår var lyckat. Förutom att vi alla skulle trängas framför melodifestivalen såklart. Jag har inget emot melodifestivalen, ibland kan jag tycka att det är lite kul. Men på kalas vi jag prata och umgås, och ska man lyssna på alla bidrag mitt upp i sorlet av människor som pratar, så höjs volymen rätt rejält. Jaja, sånt är livet. Trevligt var det ändå.

Idag var det jag som hade utsläpp i stallet så det var bara att ta sig upp ur sängen i morse och till stallet och släppa ut hästar. Passade på att rida så Coftan fick stå inne när de andra gick ut i det fina vädret (sol och fågelkvitter, kan det bli bättre?). Idag kom mamma upp och kikade lite på oss när vi red. Var ett par veckor sen vi red för tränare och jag kände att jag behövde någon som kunde checka av att vi inte tappat alltför mycke. Det kan ju tyvärr kännas hyffsat men inte se lika bra ut. Framförallt har jag svårt att känna om damen har en tendens till att bli för lång.

Så det fick blir fyrbroddat idag med. Tack vare snön var det ok underlag idag som sagt, men jag längtar fortfarande till våren. Enligt mamma såg det rätt bra ut trots allt. Nog lite bättre t.o.m än senast hon såg Coftan för två veckor sen. Enligt in mening var det lite för mycket eget tänk i Coftan idag och tyckte att hon kunde själv, men det blev snart bättre. Vi fick till väldigt fina övergångar och samlingar. I traven var det nästan på gränsen till passage. Kul!

Tränade också lite enkla byten som förberedelse för bytena i språnget så småningom. Vi gör de enkla bytena på samma ställe hela tiden när vi tränar på detta viset och damen visste ju precis att det är avsaktning till skritt och sen den nya galoppen som gällde. Dock gick det lite för fort. Så för att hon inte skulle förekomma mig och behålla den fina formen i avsaktningen och fattningen så fick hon skritta några extra steg. Men det förstod inte den lilla gumman. När hon inte fick fatta galopp igen efter några setg fick hon spelet. Ställde sig och stampade i backen med hovarna och fnös. Man kunde verkligen känna hur förvirrad hon blev. Jag fick känna efter så jag själv inte gjorde annat än det jag behövde och verkligen red och tänkte skritt när det skulle vara det och snart fick vi ordning på det med. e"Jaha, är det så du menar! jamen då gör vi så istället då". Hon är för go den lilla gumman.

Nu ska jag nog gå och dra på min mina ridtsövlar igen. Här hemma kan jag inte gå med dem så mycket men jag far la lgga mig i sofffan och brodera eller läsa, och vicka på fötterna samtidigt. Senare idag lutar det åt bowling. Då åker väl stövlarna av igen, å bowlingskor på. Får väl se om jag klår sambon och syrran.

Over and out

8 kommentarer:

  1. Tyckte faktiskt att Coftan o du såg riktigt fina ut trots att inte Janne drillat er på ett tag.Men du har väl Janne i tankarna hela tiden.När ja sa ngt försiktigt så va det ju inte så Janne menade.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om Coftan! Kan riktigt se henne segla fram. Jag åkte av min pigga häst idag pga att jag rider för lite nu när det är isigt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Jag är allt här och smygläser ibland :) kul att följa din träning. BM :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anna,
    när drar tävlingnssäsongen igång för dig?
    Janne

    SvaraRadera
  5. Ps Glömde säga grattis!!!!

    SvaraRadera
  6. Hej Irene! Det blir ju gärna lätt tyvärr så när väder och underlag är som det är. Lite överskottsenergi så. Hoppas det gick bra. Kul att läsa om din trevliga helg förresten :)Fyller inte du också nu i dagarna? Kram Anna
    ...och tack förresten

    SvaraRadera
  7. Hej Janne!
    Det är två passande tävlingar i mitten av mars, men tyvärr är den ena samma dag som jag åker till fjällen och den andra dagen efter vi kommit hem. Så nu får det väl bli framåt april istället. LIte mer tid till att träna :)

    SvaraRadera
  8. Hej BM! Roligt att höra att vi kan roa någon med vårt slit :)

    SvaraRadera