måndag 23 februari 2009

Måndag igen

Jaha, så var det måndag igen då. Ingen som ringt om jobb så jag var ledig idag med. Var uppe i stallet i förmiddags och red och grejade. Jag och en kompis var ute och red en sväng. Var jobbigt med den blöta snön tyckte Coftan. Framåtbjudningen var inte riktigt vad den brukar. I morgon ska vi åka till manegen och köra ett ordentligt pass. Visst har jag kunnat rida dressyr någorlunda hemma i den den snöiga paddocken, men i manegen kan man inte skylla något på underlaget utan köra på som man brukar.

Det är väl typiskt att när det väl ska komma rejält med snö så försvinner det direkt. En del iaf. Nu är det ju ett mellanläge. Slask och skit ena dagne, nästa dag fruset, isigt och ojämnt. Har det kommit kan det lika gärna ligga. Eller försvinna på fläcken. I lördags var jag och kompisen ute och galopperade en lång runda i snön. Härligt när man kan hålla ångan uppe en bit och förhoppningsvis bygga på flåset lite. Vi var dock ute innan det började snöa allra värst. När jag var uppe på eftermiddagen och tog in hästarna var det bra moddigt även på de stora vägarna.

Igår skulle jag ge damen lite ledigt, men gjorde istället så att jag testade de nya stövlarna när det äntligen var någorlunda temperatur ute. Först var det problem att komma upp, trots hjälp av pall. Det största problemet var väl att kunna påverka hästen överhuvudtaget. Sicket skämt. Coftan tog sin chans och segade sig runt. Inte för att jag skulle rida något direkt pass eller göra mer än att jogga henne lite, ville ju bara känna hur stövlarna kändes, men det lilla vi gjorde ville jag ju skulle vara efektivt. Mina skänklar fladdrade, jag fick jätteont på ovansidan västerfoten av det stela lädret, och kunde knappt skänkla alls. Vilket skämt! Det blir till att gå med dem mer hemma och mjuka upp dem, och vänta lääänge innan jag kan köra ett vettigt träningspass i dem. Får kanske börja ha dem när jag rider ut på lagom rundor. Dock var de mycket bekväma och sjunker de bara lite till och formar sig mer efter mina vader och vrister så kommer det bli super sen. Då kanske jag kan skänkla igen. Nä det får bli mina gamla "sockyplast" ett tag till på träning :)

Var på kalas hos morbror igår kväll. Mycket trevligt. Blev mycket prat om den kommande resan till Hemsedal. Ska bli görkul. har nu dessutom troligtvis fått tag på någon som kan rida Coftan några dagar så nu kanske det kan bli tävlingspremiär för säsongen helgen efter vi kommer hem. Om vi har tur och om Coftan sköter sig fram till dess :) Idag har ju som sagt ridit, sen åkte jag upp till mor som var ledig och gick en riktig långpromenad med henn och hundarna i snön. Förstår varför hästarna tycker det är jobbigt att pulsa i snön. Vi skaffade båda nya telefoner på scandinavium och dessa har stegräknare så hela vägen gick vi och kollade av så att dessa stämde. Lite barnsliga är vi allt. När vi kom tillbaka fick jag hjälpa mamma att lägg ut en liten filmsnutt på hennes blogg. Sen jag kom hem har jag kollat lite grejer vid datorn, suttit och broderat lite (mitt nya tidsfördriv) och nu sitter jag här och lyssnar på musik från"Pirates of the caribbean" och väntar på att jag snart ska laga mat eftersom sambon kommer hem. Gillar filmmusik jag, och när man lyssnar på denna kan man drömma lite om Johnny Depp med ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar