söndag 29 mars 2009

Trött men glad

Blev aldrig några träningar för Jörgen i helgen:( Var taggade till tusen och hoppades på att få ett par ordentliga genomkörare och kanske få rida mer byten. Nähä då, på lördag runt tolv får jag ett samtal från hon som håller i träningarna. Jörgen har fått vända halvvägs till Stenungsund (han kommer från Skåne), en av hans hästar hade fått kolik. Så var det med det. Inget man kan göra, men väldigt tråkigt var det.

Tog mig ett eget dressyrpass i paddocken i lördags istället. Märktes att det var mycket snö som hade smällt undan, för det totalt plaskeblött på banan. Brukar ta någon dag när det är så, sen är det helt ok,. Man kan ju säga såhär, vi är rätt vana vid pölar och plask, om det nu skulle vara regn på tävling nån gång. Tog de nya stövlarna, måste ju lära mig att rida med dem och det går i rätt riktning. Kan ju faktiskt rida med dem hyffsat nu, stör mig bara lite på skav och glapp här och var. Blir nog bättre när jag ridit till dem lite. I plasket letade vi upp den volt som var bäst och körde en del arbete där. Körde att ganska grundläggande pass. Inte så mycket skolor och rörelser utan vi tränade på raktriktning, tempovariationer och förändringar av formen. Hon gick superfint. Var jättefin att rida och mycket lättpåverkad. Red lite lätt öppna och sluta längs volten för att få henne att lyssna på mig ordentligt och lösgöra henne. Inga större problem där. Hon var fin att rakrikta och det var inte särskilt svårt att få henne att jobb med baken inunder sig.

Var särskilt imponerad av hur fin hon var att ändra tempo och form på. Både i trav och galopp lätt jag henne jobba på i en djup och rund form, satt sedan till och vips drog hon in baken under sig, vilade bättre på steget och blev luftig och fin. Jag kunde verkligen känna hur hon verkligen växte framför mig och gick i uppförsbacke. Vet inte om det är min träning eller Coftan som var så uppmärksam (eller hade jag kanske för låga krav? alltid lika svårt att avgöra när man är själv) men jag behövde inte alls kämpa och driva lika mycket för att hon skulle samla ihop sig, men samtidigt inte dö. I traven var det lätt, men där fick ja fortfarande kämpa lite. I galoppen var det bokstavligen bara att sitta till och trycka på med rumpan. Jättekul när man känner hur man nästan bara kan tänka och hästen gör. Vilken känsla! Blev ett lagom långt och mycket givande pass.

På kvällen bar det av ner till Stora Höga på släktkalas. En farbror till sambon fyllde 65. Var jättetrevligt. Massa god mat och var väldigt kul att träffa alla hans släktingar. Är inte var dag man är på såna stora kalas. Kom hem sent, och kom ihåg att ställa om klockan.

Vakande idag och kände mig bakfull. Dock var jag inte det, var jag som körde hem. Jag var rejält trött däremot efter att han kommit hem så sent. Åkte upp till stallet och red tillsammans med en kompis och hennes jobbarkompis. Klättrade idag. Nyttigt det med. Var ett tag sen senast. Coftan skötte sig vanligt fint och flåsade inte ens uppför de värsta branterna. Bra flås har hon, till skillnad från mig.

Fick ett trevligt erbjudande av den här jobbarkompisen som var med. Hon skulle flytta och frågade om jag var intresserade av en 3:a i stan. Absolut svarade jag eftersom jag och sambon är trötta på att bo i vår etta nu. Visst var det bra och billigt när vi studerade men nu får vi verkligen inte plats. Jag och sambon åkte dit och kikade. Denna 3:an var stor och fin, två balkonger och läget var bra. Var lite kritiska till festande grannar, dock tydligen väldigt trevliga, men det lät inte som att det var så farligt. Vi har nog växt förbi det stadiet med mycket festande och härjande, även om man kanske partajar lite försiktigt emellanåt. Vi ska se vad den hyresvärden säger, men vi gör nog ett försök. För övrigt verkade lägenheten toppenbra.

För övrigt har det inte hänt så mycket idag. Vi har varit trötta båda jag och sambon, och nu efter middagen har jag levat på soffan och sovit. Nu blir det nog film istället. Får hoppas jag håller mig vaken. I morgon blir det jobb och sedan ska jag till stallet och ta ett pass i paddocken tillsammans med en kompis. Blir ett lätt pass där jag bara joggar henne runt på olika spår och volter. Inget krävande arbete. Har lärt mig att det inte är någon idé efter vi har klättrat, brukar vara lite kärvigt då. Jobbigt för musklerna med klättring så lätt jogging i en avslappnad form bör vara susen.

Over and out

1 kommentar:

  1. Synd att det inte blev pass för Jörgen!
    Men kul att du har hittat de rätta "knapparna". Vilken härlig känsla!
    Grattis till lägenheten, hoppas det löser sig.

    SvaraRadera