söndag 22 mars 2009

Första tävlingen för säsongen

Idag bar det av till Lysekil för den första tävlingen för säsongen. Hade från början tänkt att bara starta LA:6 men klämde in LA:3 med. Fick lite sovmorgon eftersom min första start skulle vara runt kl 14. Blev på något underligt sätt stressigt på förmiddagen iaf med en häst som rullat sig, pälsglansen glömd hemma och en massa annat. Hann trots detta med den färjan jag hade planerat att ta. Väl på tävlingen träffade jag en massa människor jag kände. Jättekul att komma ut och tävla där det finns massa känt folk att prata med.

Efter den lite kassa uppladdningen och gårdagens pass som inte var helt hundra, hade jag inga stora förväntningar. Fick välbehövd hjälp på framridningen där jag fokuserade på att få igång bakkärran så jag kunde få ihop henne bättre. Det gick rätt hyffsat och när det var min tur att rida in på banan kändes hon spänstig och fin. Väl inne på banan försvann en del av detta på grund av spänning. Dock inga fånerier eller nåt liknande, hon gjorde det hon skulle. Jag gjorde mitt bästa för att rida ordentligt och inte fisrida, och tror att jag skötte mig hyffsat (får kika på mammas film en annan dag) men problemet var att få den småspända damen att lyssna på mina hjälper. Hon blev lite tom och lyssnade inte riktigt, eller alldeles för mycket. Även om vi inte gjorde vår mest lysande ritt, lyckades vi skrapa ihop dryga 68% vilket gav oss en 3:e placering.

Det blev nån halvtimmes vila innan det var dags att ta på henne kandaret och rida fram lite för nästa klass. Här red jag inte alls fram länge, hon borde vara uppmjukad sen första klassen och ville inte att hon skulle bli för trött, men hon kändes jättefin. Mjuk och avslappnad. Dock var två klasser tätt inpå varandra väl mycket. Om jag fick igång gasen ordentligt var hon jättefin men när vi kom in på banan var hon helt slut gumman. Jag drev och drev men Coftan som normalt sett brukar reagera fint på hjälperna, orkade inte. Hon blev därför lite lång och oengagerad, men glänste till emellanåt. Var trots detta mycket nöjd med ritten för det spända hade försvunnit, hon var mjuk och lösgjord och känslan var fin. Hade det bara funnits mer ork och energi hade vi nog kunnat kämpa om placeringarna.

Är nöjd med dagen. Var också väldigt kul att det gick så bra för alla jag kände. Grattis till Irene, Kicki, Maria och Annika (de placeringar jag hittills vet om iaf:))!

Nu är jag helt slut. Ska krypa ner under täcket. Måste träna mer ben och kondis. Cykla till stallet i morgon?

4 kommentarer:

  1. Jättegrattis till placeringen! Det blir att åka till fjällen veckan före du ska tävla i fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Grattis!Kul att det gick bra i 1:a klassen!!

    SvaraRadera