söndag 8 mars 2009

Slask och mera slask

Efter jobbet i fredags fick jag agera taxi ut till Janne och den trevliga festen han hade i sitt mysiga hus. Lät som det var lyckat. Efter jag skjutsat ut dit skulle jag hem och rida. När jag väl petat i mig lite mat och skulle till stallet hade andan gått ur mig totalt. Coftan stod i stallet och sov och verkade inte alls sugen på att ge sig ut och rida. Så istället borstade jag henne ren (nu e det ju lera ute istället) och gav dem mat. Tänkte att jag får ta ett ordentligt pass på lördagsmorgonen istället. Det gick ju sådär.

Var uppe tidigt på lrödagsmorgonen och gav hästarna frukost, sen städade och plockade jag ltie medan de åt och sedan gjorde jag ordning Coftan för ett ordenligt pass i paddocken. Lite snö hade kommit under natten (med betoning på lite) men med snösulor borde ju inte det vara några problem. Tji fick jag. Styltor blev det och med det (äntligen) mjuka underlaget under snön var detta en mycket dålig kombination och det blev mest ett vinglande fram och tillbaka. Trots detta var damen med på noterna. Även om hon var pigg och förhållandena inte var perfekta gick hon jättefint. Hon var mjuk och smidigt och väldigt samarbetsvillig. Jag blir så lycklig när hon nu som oftast är med mig och gör som jag ber henne om. Så har det inte alltid varit. Även om vi strävar med olika saker så känns det som att vi har tagit ett JÄTTEKLIV framåt rent mentalt. Jätteroligt! Anyway. Skrittade mycket i öppna och sluta som vanligt och började sedan trava lite försiktigt. Villa inte trycaa på henne så mycket eftersom underlaget inte var vad vi hade önskat. Hon smög lite i början men började snart känna att det faktiskt gick bra att springa. Red mycke små volter för att lösgöra henne och försökate mig även på lite småövergångar som funkade över förväntan. Körde inte så mycket galopp och strävade mest efter att få in bogarna och därmed få henna att jobba med baken under sig mer. Även det börjar gå riktigt bra. Kändes som hon gick fint i uppförsbakcke och jobbade bra med ryggen. Förhållandevis rund och luftig i sin gång.

Avslutade passet med att rida igenom LA:3an. Hade tänkt att tävla om två veckor och ska köra LA:6 med funderar på att köra LA:3an med. Gjorde inga riktiga ökningar på grund av underlaget men resten gick fint. Perfekt förvänd galopp och skänkelvikningarna kändes helt ok. Det enda jag kunda klaga på var väl att hon blev lite stark. Hon var väldigt pigg tjejen. Men jag fick säga till henne ordentligt några gånger sen funkade det bra. Jag försöker rida rätt mycket program för att träna mig själv på att rida hela vägen och inte bli passiv och spänd efter en stund. Gick rätt bra. Är skönt att jag är medvetet om det för då kan jag iaf jobba med det.

Efter ridningen koppla jag på transporten och tog med mig sambon upp till Dalsland och hämtade ett lass med hö. Nu ska jag nog klara mig resten av säsongen hoppat jag. Resten av dagen belve lugn. Åkte ner och bowlade med syrran och hennes pojkvän. Gick inge bra för mig, men jag slapp bli sist för det blev sambon. På kvällen åt vi lite god mat och åkte sen upp till mamma och pappa och kikade på film.

Idag blev det uteritt med kompisen i slasket. Snöade rätt rejält men la sig inte så mycket eftersom det var plusgrader ute. Cofatn kändes jättefin. Även när man rider ut så kan jag känna hur rund och fin hon börjar bli galoppen. Hon känns verkligen super! Jag blir så glad.

Nu ska i ta med bilen upp till mor och far och tvätta den inför fjällresan nästa vecka. Den ser verkligen hemskt ut både utvändigt och invändigt. Snön har mer och mer övegått till regn så det bli regnkäder på och ut i rusket en stund.

3 kommentarer:

  1. Kul att höra att Coftan går framåt. Ska hålla tummarna för er på tävlingen, kommer säkert att gå bra.

    SvaraRadera
  2. Skönt att slippa åka me o hämta hö dan efter festen. Gött o sova lite. De hörs bra att Coftan fortfarande känns fin.

    SvaraRadera
  3. Tycker du ska skippa skidresan och va hemma å träna för tävlingen. Jag kan åke istället för dig:)))

    SvaraRadera