lördag 21 mars 2009

Hemkommen från fjällen

I går kväll kom vi åter hem från en helt fantastiskt vecka i Hemsedal. Perfekt väder, lagom mycket folk och bra backar. 25 pers i samma stuga och det har gått helt smärtfritt. Startade på morgonen förra söndagen med sex baktunga bilar som saktade rullade norrut. Lyckades hålla följe mer eller mindre hela vägen förutom en liten miss i Oslo med följden att vi tappade delar av sällskapet en bit. Efter närmare 45 mil, 6,5 timmar och nästan en halv tank på vägar upp och ner längs fjäll och fjordar rullade vi in i Hemsedal by. Har varit så långt upp i Norge när jag var liten men jag minns inte hur otroligt vacker det var. Att det dessutom var strålande solsken gjorde det inte sämre. Jag var helt begeistred av de vackra fjällen, täckta med snö.

När vi väl hade fått nyckeln till vår stuga, säger de åt oss i receptionen att vi bör ha snökedjor för att ta oss dit. Gah!?! Det var INGEN av bilarna som hade snökedjor med sig. Vår stuga låg en bra bit upp i backen och det var ski-in och ski-out. Vi bestämde oss för att göra ett försök ändå. Alla bilarna på rad med ett gott avstånd körde på i jämn fart uppför serpentinvägarna. Var rätt glada att vi slapp möte på olämpliga ställen. Lite här och var stod det bilar i vägkanten som inte kunde ta sig upp. DÅ tog de fram snökedjorna. Varför inte sätta på de med en gång om man ändå har med sig? Förstod varför det rekommenderades för det var rätt gott om packad snö på de små vägarna. Efter ett stopp där två utav bilarna fick puttas på, lyckades vi komma fram till stugan. Och vilken stuga sen! Panoramautsikt över bergen, backarna och byn, bubbelpool på verandan, perfekt storlek på kök och andra utrymmen. Söndagskvällen blev lugn, alla var trötta efter resan.

Resten av veckan bestod av fin skidåkning under bra förhållanden, sol på verandan, bubbelbad på kvällarna och trevligt sällskap. Har nog jobbat en hel del på mina benmuskler kan jag tro, så trött i benen jag har varit efter en dag i backen. Kondition har det nog blivit med, framförallt i torsdags när jag och sambon åkte upp på en av topparna och dessutom klättrade upp den sista biten själva med pjäxor och massa kläder. Då var jag helt slut.

Nä det har varit en toppen semester på alla sätt och vis. Synd att man missat de fina vårdagarna hemma bara. Och så har jag saknat Coftan massor. Men hon har haft det bra och gått en hel del under veckan. Var uppe i morse och tog ett apss i paddocken. Lutade åt träning men det belv inställt, så jag släpade upp min mor istället. Kändes inte helt perfekt men det hade jag inte räknat med heller efter en veckas uppehåll. Det kunde trots allt vara mycket värre. Coftan kändes som att hon gick lite på sparlåga men jag fick henne hyffsat lösgjord och fin. Håller det bara i sig tills i morgon hoppas jag att jag kan få ihop formen bättre så kan det kanske gå någorlunda. Rörelserna kan vi om bara resten funkar. Hade önskat att hon var lite mer framåt och ihop sig idag, men med mycket övergångar på framridningen i morgon hoppas jag på bättring på den biten. Har trots allt inga stora förväntningar på tävlingen efter denna uppladdning.

Här kommer lite foton från Hemsedal (mamma snodde åt sig en dator å bloggade såklart:)).



6 kommentarer:

  1. Visst är det vackert i Norge. Tur ni hade att det var sol o klart, så ni kunde njuta av utsikten. O TUR att det inte snöade när ni skulle upp för backen till stugan..

    SvaraRadera
  2. Oh, vad det ser härligt ut på bilderna! Blir avundsjuk på er!!! Nu har ni nog samlat på er massor energi...:D

    SvaraRadera
  3. Lite har vi nog laddat batterierna och är redo för nya tag. Var ett härligt och välbehövligt avbrott i vardagen om inte annat:)

    SvaraRadera
  4. Varför denna hemska bild på din mor ?

    SvaraRadera
  5. Tack, fast jag blev trea :)

    SvaraRadera