måndag 9 mars 2009

Jag har sett solen idag

När jag satt och åt lunch på jobbet kikade den fram. Var inte alls fel att vara rastvakt efter lunchen och vara ute i solen en halvtimme. Perfekt. Slutade jobbet vid halv två. Åkte upp till mamma och pappa med mina skidkläder och slängde i dem i tvättmaskinen. Passade på att damsuga bilen och lite sånt undertiden. Det gjorde gott. Var inte alls fel att få den tvättad utvändigt igår heller.

På eftermiddan åkte jag upp till stallet och red. Tog ett pass i paddocken. Underlaget var äntligen så gott som perfekt. Hade bestämt mig för att fokusera på galoppen under dagens pass. Hon var väldigt fin idag, men ahde nästan för mycket egen motor. Kors! Hon var som en hal ål och slingarade sig fram och tillbaka. Märkte dock att det som fungerade mest var inte att bromsa upp kraften utan att sitta till och rida henne ännu mer. Då kom hon upp med framdelen och fick mer luft i gången. Det är inte lätt och man får kämpa men det är rligt när man märker hur det går bättre. Red mycket övergångar idag. Framförallt i galoppen. Det går lättare och lättare för varje gång och rakrikta henne och få henne att jobba med baken under sig. Känns som att jag får jobba mer med aktiviteten i galoppen nu. Hon jobbade fint och de enkla bytena gjorde hon galant. Balanserade avbrott och fina fattningar.

Det är svårt när hon är så pigg för jag får inte göra en enda sak i onödan. Jag behöver nätt och jämt tänka vad vi ska göra och hon gör det. Får tänka försiktigt:) Nä det är jobbigt när man måste ha små och fina hjälper, men kul. Jag får jobba mycket jag med.

Avslutade återigen passet med att rida igenom ett program, denna gången LA:6. Jag blir inte lika spänd längre men jag måste jobba med att behålla lugnet i Coftan. Hon blev lite väl stark och då blev det jobbigt. Läskigt vilka fina ökninar hon gör nu, speciellt traven som blivit jättefin. Hon satsar till tusen och sticker iväg som en pil över banan, men det är inte bara springa utan hon länger riktigt fint (känns så från ryggen iaf). Måste akta henne i traven så vi inte får taktfel och galoppen får vi öka mycket försiktigt annars blir det nästan sken. Behöver ju inte direkt jaga på henne. Aldrig kan det vara perfekt. För övrigt gick det riktigt bra. Måste nog jobba ihop henne mer genom hela programmet för att hon inte ska bli för stark, då blir hon lätt lite lång och öppen. Fick ta några varv till efter programmet för att hitta tillbaka till det fina vi hade innan och det gick bra. Skulle dock kunna rida hela kvällen kändes det som. Kondis har damen i varje fall.

I morgon ska jag jobba. Sen blir det nog paddocken igen. Ett lättare pass med jogging. Ska passa på att ta på de nya stövlarna. Behöver rida mycket denna veckan för att dels göra av med energi samt känna att det sitter inför tävlingen. Får dock ta lite pass emellanåt när jag bara rider henne och en lätt form och bara joggar runt. På så sätt får hon jobba, men ändå ta det lite lugnt, eller hur man ska säga. Vill inte att hon ska tröttna och vill heller inte nöta för mycket. Vill behålla vårt fina samarbete men inte låta henne ta kommandot. Vem har sagt att dressyr är lätt??

3 kommentarer:

  1. Pigg liten dam? Du får träna på att "tänka försiktigt"

    SvaraRadera
  2. Bra att hon går fram och är känslig för hjälperna, då måste du tänka på sitsen och det är den som betyder mycket nu! Jobba på i denna andan för i Lysekil ska du vinna!!!!!

    SvaraRadera
  3. Ja jag får allt se till att vara försiktig när hon är på det humöret. Vinna och vinna, nu är vi anmälda iaf:) Fast jag höll på att ångra mig idag...

    SvaraRadera