fredag 27 mars 2009

Från solsken till snö

Från den ena dagen till den andra. Jag blir så trött på det! Hoppas innerligt att det snart har slaskat bort.

Har varit fullt upp de senaste dagarna. Lillebror har fyllt 20 år (hur gammal känner inte jag mig då?) och vi har haft två firanden för honom. En dagen med våfflor och nästa dag med tårta. lite lätt onyttigt men man får äta måttliga mängder.

Är tävling på gång på klubben till helgen. Som ansvarig för hemsidan har jag haft fullt upp med att lägga ut startlistor och ryttarmeddelanden m.m. Det är inte så jobbigt i sig, men när det krånglar är det inte kul. Har suttit uppe lääänge på kvällarna och bråkat med det sabla programmet som hemsidan är uppbyggd i. Ett tag trodde jag att jag inte skulle kunna få ut några startlistor alls. Hur skulle det då gå med tävlingen? När allt är fixat och klart och alla sköter sina uppgifter, då är det tekniken som allting rasar med. Tack och lov gick all bra till slut och nu är allt färdigt inför DENNA tävlingen.

Har ridit några pass. Måndag var Coftan som sagt ledig. Tisdag blev en uteritt med kompisen Coftan var jättepigg. Både onsdag och torsdag blev det dressyrpass. Onsdag med fokus på galoppen, torsdag på traven. Vi har börjat hitta tillbaka till den fina form vi hade ett par veckor innan tävlingen. Inte för att det har varit dåligt, bara lite mindre bra. Coftan har varit i fin form, pigg och framåt och väl under sig. Det har varit lätt att lösgöra henne, hon har jobbat bra med rygg och bakben, och jag har försökt samla henne småbitar med ganska gott resultat. Känns bra inför helgens Jörgen-träningar.

I onsdags strävade jag mycket efter att få en aktiv galopp. Många tempoväxlingar och jobbade med att få in baken rakt under henne. Gick riktigt bra. Avslutade det passet med enkla byten genom att göra en form av vända igenom volten. Fungerade kanonbra. Eftersom galoppen var så fin och även de enkla bytena valde jag att testa riktiga byten ett par gånger. Mest för skojs skull, hade det strulat hade jag lagt av och väntat på bättre tillfälle (med tränare:)) Gjorde dem på samma sätt jag gjorde de enkla bytena, och det gick strålande. Även från höger till vänster som annars brukar strula. Avslutade där med massa klappar och beröm.

Igår blev det mer trav som sagt. Väldigt pigg och framåt så jag fick jobba med att få lite mer luft i traven och få henne att vila på stegt. Etfer många om och men, fungerade detta rätt bra. Fina öppnor och slutor med en härlig energi. Tänk vad kul det är att rida när man har ett fint samspel och man får det att fungera. Blev en massa beröm och klappar den här gången med, tycker bra mycket om min lilla gumma. Idag blev det ledigt på grund av den tröttsamma snön.














Med egen motion har jag skött mig bra. Två springpass har det blivit. Skulle blivit ett idag med, men snön satte stopp för det. Har börjat kötra massa styrkeövningar här hemma. Mest ben och lår, men även mage, rygg och armar. Får se om jag har råd med gympa- eller gymkort nån gång. Var ute på en mastodontpromenad igår med mamma iaf. Gick över milen i kylan och solen. Härligt. Jag vet inte vad Ringo höll på med, är det kanske agility på gång? Men det ska väl inte se så här ut?














Nu är det dags för sen lunch. Två kokta ägg, kanske en apelsin med.

1 kommentar:

  1. Vilken tur att klubbarna har ideellt arbetande personer! Tur du fick till startlistorna... Kul att rida när det funkar. Måste kännas bra att även bytena är ok. Bådar gott inför kommande MSV...
    ps Fina bilder!

    SvaraRadera