tisdag 10 mars 2009

Ska jag ångra mig?

Nu är jag anmäld. Gah! Blir alltid stressad när jag anmält mig till tävling. Även om Coftan kännts bortskämt fin den senaste tiden är jag alltid lika rädd att det ska försvinna innan tävlingen. Är kanske på ett sätt bra att jag åker bort nästa vecka. Får tänka på något annat och vi får vila lite från varandra jag och Coftan. Läste ju någonstans att när man ska formtoppa hästen inför tävling är det just sista veckan som man ska ta det lugnt. Kan ju hoppas att det fungerar. Har en tjej som ska rida henne under veckan. Framförallt ut i skogen men även jogga henne lite i paddocken. Sen får jag ta ett sista pass dagen innan tävlingen. Jag är inte så orolig för de olika momenten i programmen, de kan vi. Däremot är kan damen bli spänd, och funkar inte formen bra är det svårt att få till resten.

Nä det ska väl kankse kunna gå bra. Hade dock ett mindre trevligt pass idag. Joggade mest runt henne en lätt form, men det var svårt att få henne att ta tag i bettet och hon släppte gärna ryggen. Tyckte dock att jag fick hyffsad ordning på det till slut. Men det kan inte gå bra jämt. Red med de nya stövlarna och jag har inte vant mig vid dem ännu så det var dels svårt för mig att rida och påverka henne i den mån jag ville. Sen är Coftan en känslig dam och skulle det vara så att det satt lite träningsvärk i kroppen från gårdagens pass så skulle det garanterat påverka henne. Beroende på hu länge jag ska jobba i morgon blir det antingen en tur i skogen eller ledigt. Sen får vi ta ett sista ryck i slutet av veckan innan det bär av. Vet inte om jag enbart ska satsa på att slipa på formen och samarbetet eller om jag ska träna på delar av programmen? Formen funkar för det mesta bra när vi rider på volten och fyrkanten eller gör rörelser här och där. När det kommer till program blir jag inte lika spänd längre men måste fortfarande rida mer för at ge henne den tryggheten hon behöver för att klara programmet smidigt och felfritt. Svårt det här.

Nä, nu ska jag glömma detta och ladda betterierna inför nästa pass. Ska tänka positivt. Hon har ju varit så fin den senaste tiden så detta är inga problem. Ska läsa mer i boken "Bäst till häst" (av Susanne Egemar och Niina Svartberg) som handlar om mental träning och hur man ska lyckas med sin ridning. Kan rekomenderas varmt och jag har dels fått några aha-upplevelser men kanske framförallt läst sånt som man egentligen vet om men inte riktigt alltid tänker på. Jag kan ju iaf försöka förbereda mig bra :)

Ska nog gå och lägga mig nu. Ska kanske jobba länge i morgon och idag var det ingen lek på jobbet så jag var helt slut ett tag. Kan bli ännu värre i morgon om jag har otur. Natti natti.

1 kommentar:

  1. Vad kul att du ska va med!
    Kanske hade hon träningsvärk? Eftersom hon gått så bra har hon säkert arbetat med mycket muskler, så det är nog inte så konstigt. Blir bra med lite återhämntning.

    SvaraRadera