torsdag 23 april 2009

Varmt ute igen

Värmen verkar vara tillbaka, var iofs ganska kallt när jag åkte till stallet i morse, men redan på första rasten var det genast mycket varmare. Tog en tur till mamma och pappa efter jobbet och tjatade med mamma på altanen i solskenet innan hon skulle till jobbet.

Blev ingen galopptur idag. Tar ganska lång tid den rundan, och jag skulle ta in hästar och greja, så planerna blev ändrade. När jag skulle hämta Coftan i hagen var det en bra mysig häst som kom och mötte mig. Hon kom fram glatt och så började hos "snusa" på mig i ansiktet och nacken. Sniffade på mig och pillade försiktigt med mulen. Sen ställer hon sig tätt tätt intill mig och myser av att bli lite klappad och kliad. Hon är för go. Tyckte det var härligt att bli ompysslad och borstad. Tog på henne grejer och gjorde henne redo för lite longering. Till börja med tog vi en promenad i skogan, Lite lätare klättring kan man nog kalla det, värre var det för mig. Tur att hon är så snäll, hon följde mig som en hund.

Longerade sedan en stund i paddocken. Började med en lättare inspänning för att senare spänna in henne lite mer. Hon är rolig när hon longeras för hon vill springa hela tiden, inte alltid så fort, men trav är det som gäller :) Försökte även från backen, få henne att samla sig lite, ta i mer och jobba med bakbenen. Fungerade rätt bra om jag kortade tempot på henne så att hon nästan saktae av ochdå lät henne gå på framåt igen. Tyckte hon satte sig tillbaka fint. Hon skötte sig fint överhuvudtaget, var avslappnad i formen och jobbade fint genom kroppen. Skönt att splippa klumpen på ryggen emellanåt ;)

Nu är det dags för sängen.
Over and out

2 kommentarer:

  1. Ja, jag tror att det är bra för dem att "slippa" oss på ryggen ibland när de arbetar!

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns rätt bra att låta dem jobba bara för sig själva emellanåt.

    SvaraRadera