tisdag 21 april 2009

Jobbigt men välbehövligt

Började dagen med att jobba några timmar. Tog sedan en promenad hem till mor och far och lånade dragbil eftersom vår fortfarande är på verkstad. Skulle tydligen vara klar men vi ahr inte kunnat hämta den än.

Åkte till stallet på eftermiddagen och fixade och grejade och sedan bar det av till Lane för ett träningspass för Janne. Vilket slit! Nu när Coftan blivit någorlunda bra i sidorna, har en bra framåtbjudning och aktiva bakben, var det dags att börja med samlingen igen. Gah! Korta sig har Coftan inga större problem med, men att behålla fina och aktiva bakben, det är jobbigt. Jag fick tänka på att se till att ha Coftans öron uppe framför mig. Om jag har det, är hon lagom i nacken. Sen när jag försöker samla henne måste jag "snärta till" (eller hur jag nu ska uttrycka det :)), med skänkel, rösten eller spö, försiktigt så bakbenen vaknar några steg och sen släppa fram henne i arbetstrav igen. Måste variera ofta och göra korta samlingar bara. Fungerade rätt bra men det var jobbigt, och det var inte lättare av att jag har svårt att komma åt henne med stövlarna på. Men vi lyckades. Jag måste vara försiktig och inte lyfta henne med handen, hon ska bära sig själv.

Var jobbigt i traven, lättare i galopp. Gjorde några hyffsade öppnor och slutor. Fick till några fina ökningar med den härliga bakenen på rätt ställe och energin åt rätt håll. När jag får ordning på henne kommer hon upp fint fram och går verkligen i uppförsbacke. Jag var helt slut efter passet och tror att det blir träningsvärk i morgon, men det var vansinnigt nyttig för både mig och Coftan. Lite träning gör susen. I morgon ska jag analysera film från passet.

Over and out

4 kommentarer:

  1. De va en bra träning idag. Va nu flitig!!!

    SvaraRadera
  2. Ja Coftan skötte sig. Vi ska försöka vara duktiga tills nästa gång :)

    SvaraRadera
  3. Tack Irene, det var kämpigt men värt det.

    SvaraRadera