söndag 5 april 2009

Jörgenträning dag 2

Idag bar det återigen av ner till Stenungsund för ett pass för Jörgen. Denna gången fick jag åka själv eftersom mamma jobbade. Lite tråkigare väder idag, men det sprack upp så småningom. När jag började värma Coftan var hon väldigt motsträvig. Skulle hon verkligen behöva vara tvungen att jobba lika hårt idag med? När jag lirkat lite med henne fick jag med henne på min sida, och ack så fin hon blev sen.

Hela passet fick jag jobba mycket med att se till att hon var lösgjord i sidorna. Funkade rätt bra, både på volt och rakt spår. När detta fungera bra gick vi över till öppnor och diagonalslutor. Måste se till att han tempot med in i öppnan, blir så mycket bättre då. Slutorna gick super, fick vara försiktig och inte tvära henne för mycket bara.

Sen var det dags för galopparbete. Hon var väldigt rund och luftig i galoppen. Hade under hela passet en fin känsla av gummiboll i Coftan. Efter några varv på volten gick vi ut på spåret och så småningom blev det serpentiner med förvänd i andra bågen. Funkade bra när väl jag inte tog för mycket i henne utan jobbade med lösgjordheten även här. Även dagens pass avslutades med några enkla byten innan det var dags för riktiga. Denna gången gjorde vi det genom att rida volt tillbaka på långsidan, strax efter hörnet, och sedan byta i hörnet. Gick hyffsat. Svårt när även jag måste lära mig byten, men när poletten började trilla ner hos mig gjorde den det även hos Coftan. Gjorde några stycken åt varje håll tills det funkade bra. Hon får inte kasta sig iväg för då hänger inte baken med och jag måste nästan trycka henne åt sidan in i den nya galoppen. De sista vi gjorde var klockrena. Sen fick jag trava av henne. Vilken trav, vilken lösgjordhet, vilken koncentration. Härligt!

Som vanligt är jag så glad att min lilla gumma sköter sig så exemplariskt när det gäller skötsel, lastning och körning. Jag var lite förvånad när jag kom ut på motorvägen på vägen hem, att det var så lite bilar. Efter ett backkrön fick jag syn på en lastbil som stod still. När jag kom närmare såg jag att det var ett helt led av lastbilar, kö. Som stod helt stilla. Fick ringa sambon och höra om han kunde kolla internet om vad som hänt (kom på efteråt att P4 väst kunde vara ett alternativ med :)) Hade tydligen varit en rejäl olycka strax innan ödsmålsbron. Tänk om jag åkt en timme tidigare, tänk om man hade varit med i olyckan. Hemska tanke. Vad jag hört och läst om det i efterhand är det några skadade, men det låter som de klarar sig. Var ett par rätt kvaddade bilar man åkte förbi sen. Kom väl hem en 20 minuter senare så jag slapp köa så länge, men för Coftans skull var det rätt lugnt. Hon stod som ett ljus och åt.

Eftermiddagen har jag spenderat på Torp. Blev storhandling och en ny dammsugare som var mycket välbehövligt. Även på väg hem därifrån såg jag något hemskt. Bakom McDonalds stod den en hästtransport och en brandbil. Blev ju nyfiken och kikade, som tur var körde sambon. Får se att det ligger en häst på backen. Ser inte att den rör sig, något måste ju ha hänt eftersom brandkåren var där. Usch vad jag mådde dåligt. Hoppas att det var mindre allvarligt än det såg ut och att häst och ägare återhämtar sig, om det går. Fy, jag tar så illa vid mig av sånt. Man får skatta sig lycklig för att allt får bra när man är ute och åker.

Nu ska jag fixa lite mat. Blir lite firande för den nya lägenheten ikväll :)

4 kommentarer:

  1. Vilka obehagliga saker du träffade på! Tänker ibland på vad som skulle hända om man krockar med transporten, jag kör ju mkt året om. Hu.
    Så roligt pass du fick rida. Du han ju med väldigt mkt. Kan tänka att coftan kändes fin!

    SvaraRadera
  2. Det känns så kul att rida när det går så bra!Du e inte ensam om att ta illa vid dej vid såna saker,obehagligt.

    SvaraRadera
  3. Nä det händer gott om hemska saker som man helst inte vill veta:(

    SvaraRadera
  4. Underbart det låter att ha kommit så långt med sin häst :) Önskar att jag bara behövde blunda så va vi där...:)

    Mycket hemskt händer tyvärr..:/

    SvaraRadera