fredag 10 april 2009

Full rulle

Är ju nästan aldrig hemma så jag har svårt att hinna blogga för tillfället. Får göra en snabb uppdatering. I förrgår var de galopparbete ute på vägarna. Var härligt att känna hur hon sträckte ut ordentligt när jag kunde släppa på mer i uppförsbackarna. En härlig vårtur.

Igår lastade jag damen och åkte till Lane för Janneträning. Fick bli ett pass på tränset. Hon trivs oftast bättre på kandaret och blir lugnare i munnen, men det ska ju bannemej gå lika bra att rida på träns. Samma problem som vi haft det senaste, uppdagades igen. Jag har svårt att få ordning på lösgjordheten i sidorna på henne, framförallt i högersidan. Efter att ha jobbat henne på volten i båda varven i galopp och trav gav vi oss ut på fyrkanten. I vänster varva gick det hyffast, fick gjort någon diagonalsluta som gick så där. När vi bytte varv till höger, funkade det inte längre. Jag fick ingen ordning på henne. Vi fick gå in på volten igen och jobba med att enbart lösgöra henne i sidan. Kändes tydligt när det började bli bättre för då kom gummibollskänslan och uppförsbacken fint smygande. Det jag ska jobba på hemma nu de närmsta dagarna är att behålla aktiviteten i benen, inte dra ihop formen på henne, och lösgöra innersidan. Ta ett lätt tygeltag (vrida om handen, inta dra) och släppa. Gång på gång så ofta det behövs. Detta ska jag göra i en lätt form och gärna i lättridning. Jag ska sträva efter att hitta en rund fin form genom nacken och rygg för att behålla bakbenen, och i sidorna. Synd att säga att passet gick jättebra men det kan inte alltid gå framåt. Vi fick hjälp med det vi behövde och nu blir det denna träningen ett litet tag så ska det förhoppningsvis snart släppa och vi kan jobba vidare igen.

Gårdagen avslutade med en tur till Göteborg där vi åt lite god mat och gick på bio. Även denna gång blev det 3D-bio. Mosters vs. aliens. Var riktigt roligt.

Idag blev det som sagt ett lösgörande pass i paddocken. Var återigen kämpigt i sidorna, men jag inbillade mig att det faktiskt släppte lite lättare idag. Försökte jobba henne som jag blev tillsagd igår, och mot slutet av passet gick hon riktigt trevligt, om än lite ostadigt. Blev ett ganska kort pass men när jag väl fått igenom grejerna räcker det med en liten stund sen slutar jag, så det inte blir mer strul. Kompisen som var med tyckte att det så trevligt ut när vi slutade. Jag kikade lite på henne med när hon red så det blev en del pauser.

Nu har jag bråttom för sambon tjatar på mig. Ska äta lite lunch och duscha. Sen ska vi ner till svärföräldrarna på kalas. Tänkte se om vi hinner byta däck på bilen först. I morgon kommer vi hem på eftermiddagen, en liten tur till stallet och sen påskfirande hos mina föräldrar. Så det blir nog ett litet blogguppehåll till.

Glad påsk på er allihop! Passa på att njuta av det fina vårvädret!

3 kommentarer:

  1. Tänk om man kunde slippa de där högersidorna (ha, ha). Coftan kommer att bli kalasfin när du fått igenom det. Bra att du vågade utmana dig själv med tränset! Rätt tänkt.

    SvaraRadera
  2. Verkar som vi "alla" har ngt otalt med hö.sidan,haha....bara att träna vidare!

    SvaraRadera
  3. Högersidor, vänstersidor *suck* Är det inte den ena så är det den andra. Tur att det skiftar emellanåt:)

    SvaraRadera