måndag 29 juni 2009

Träningar i värmen

Värmen och det fina vädret håller i sig. Hästarna åker in på dagen fortfarande för att pustaut och slippa flygfän för en stund. De tycker det är så skönt och dåsar bara i sina boxar.

För en annan är ledigheten över, men det har blivit ett dopp i havet och dessutom lite extrajobb på skolan. Grillning i lörsdags, igår Falsterboplanering i Lane (snart bär det av). I natt bar det av till Munkedal i värmen igen. Var riktigt varmt i fabriken med så det var skönt att komma ut i morse kl 6 när det var svalt.

I helgen var det dags för Jörgenträningar. Förberedde i fredags med kortare pass i paddocken utan krav utan vill bara han en fin och mjuk form på henne. Strävade efter den låga formen och en fin lugn takt. Hon var ovanligt uppmärksam och det ledde till att hon gick riktigt trevligt.

Trots stekande hetta (tack och lov rätt mänskligt transporten) hade vi en mycket givande helg. I ridhuset stod luften still, men det var tack och lov inte det varmaste ridhus jag ridit i. Jörgen var jättenöjd med oss. Vi hade gjort stora framsteg i formen. Jogga igång i trav, red lätt först. Jättefin, men han ville ha lite mer energi. Coftan och lyssnade fint. Dags för skolor. Vänster varv. Gick bra men även här i öppna önskades mer energi, ett par gånger så fick vi ordning på det. Höger varv, här tog det stopp. Coftan ville inte alls gå fram för innerskänkeln. Prostester. Fick lirka henne några gånger, sen gick det bra. Jättefin. Galopparbete, måste hålla henne framme för skänkeln. Några enkla byten. Behöver kunna hålla henne framme för att få bra byten. Gav damen massa vatten och svampae av henne efteråt.

Söndag jobbade vidare på samma spår. Idag lyssnade hon framåt bättre. Öppnor igen , vilken bättre idag. Jobbade vidare med att få henne runt innerskänkeln och hålla henne framför mina skänklar (dock inte dra ihop henne). Kalasfin! Måste vara bättre på att hålla om med skänklarna, se till att hon reagerar, ej hård med skänkeln utan ödmjuk och bestämd. Går hon ur formen tillfälligt, gör det inget, hon blir snart bättre. Blir fin kort efter så det försvinner snart av sig själv.

Jag tror att jag måste kompromissa. De dagarna som Coftan är bra, uppmärksam och lyhörd, lätt att jobba i form och önskat tempo, de dagar kan jag jobba vidare på detta. De gångerna kan jag kräva lite mer energi och få henne några snäpp till. Traven blir helt underbart, mjuk, taktfast, lyfterfram och jobar inunder sig bak. Går inte så mycket mer framåt utan bara mer engagemang. De dagar som det är sådär, allt känns jobbigt och kämpigt och hästen inte vill lyssna, ska jag vara noga med att ha henne låg i formen, att reglera tempot och hitta takten. Detta vill jag ju göra varje pass, men nån gång iblnad när det funkar bra, kan jag ju ta det vidare.

Jörgen hade aldrig sett henne så fin i formen, och mamma och en bkanst stod och berömde de med. Att det var så skillnad visste jag inte. Mamma filmade några snuttar med vanlig kamera, och jag kunde definitivt se det jag med. Tyvärr strular min dator och jag kan inte få in nån film här, kanske en annan dag. Får se hur det blir efter flytten.

Nu blir det nog tyst från mig ett tag. Flyttlasset bär av på onsdag. Har fullt upp och blir utan internet ett tag. Men oj vad det ska bli skönt med större lägenhet!

Ha det bra i sommarvärmen!

2 kommentarer:

  1. Duktig du är som har lyckats komma över tröskeln! Grattis! Det är lön för mödan med all träning du kämpat med.

    SvaraRadera
  2. Tack, för tillfället(peppar peppar) verkar det gå åt rätt håll:)

    SvaraRadera