söndag 14 juni 2009

Inte så lätt alltid

Just nu jobbar jag och Coftan mycket på lösgjordhet och avspändhet. För övrigt är hon rätt fin. Men får jag henne lögjord och avspänd, kan jag få henne att göra mycket mer och mycket bättre. Hon glänser till emellanåt och visar sina kvaliteer, men det måste bli jämnare. Hon måste kunna acceptera det jag ber henne om. Så just nu har vi ledigt från tävlingar ett tag och försöker jobba på våra "läxor" från olika tränare. Vi har inte gått bakåt, men när vi tagit oss över denna, i mina ögon just nu GIGANTISKA puckel, kommer det bli så mycket bättre. Två steg fram och ett steg bakåt hela tiden. Vill komma ut och tävla och känna att det verkligen funkar.

Blev ett pass i paddocken idag med. Försökte verkligen jobba som Peter sa till oss. Försökte vara noga med lösgjorheten i innersidan och att hon inte blev spänd i ganaschen. Funkade väl hyffsat, men på egen hand kan jag inte få henne lika låg och rund. Jag kan inte få henne jämn och fin. Hur mycket jag än försöker. Några gånger vill Coftan inte göra något alls. Jag undrar verkligen vad jag gör för fel. Känner mig rätt kass. Jag strävar och försöker hitta bra takt och tempo, vara mjuk och fin i händerna, driva på när det behövs. Men det duger inte, jag får inte till det helt. Som sagt, hyffsat gick det nog, men bättre ska det kunna gå.

Jag får inte nöja mig med ok, det ska vara bra. Ibland kan jag undra varför jag håller på med dressyr överhuvudtaget, är jag verkligen så kass på att rida. Jag klarar inte av att få hästen med hyffsad potential, att gå bra. Får hoppas på att det vänder snart och går bättre. Får trösta mig med att det antagligen blir Janne-träning på tisdag. Alltid roligt och skönt att komma iväg och träna.

För övrigt är jag ledig några dagar nu. Skönt. Gjorde sista förmiddagen igår. Blir en natt på torsdag innan jag är ledig över midsommar. Idag har det ju faktiskt t.o.m varit sol ute. Härligt. Blev ltie grillad på altanen hos mor och far. Sen tog jag och sambon, mamma och pappa, en tur till Marianne i Lane för att titta på fölungen. Sikcken liten sötnos. Inte blyg av sig alls. Sen blev det lite fika och tjat, trevligt.

I morgon tror jag Coftan få ledigt, vi behöver vila från varandra tror jag. Ska till jobbet på kurs, och vet inte heller hur lång tid det tar, så det kanske blir sent till stallet. Nu blir det nog en kortis framför tv.n, sen sängen.

4 kommentarer:

  1. Coftan var säkert trött i musklerna från i fredags! Därför hade du nog svårt att få till det. När du "kom åt" henne på Peterträningen o fick jobba där hon inte är van att jobba tar det krafter, mycket krafter!! Så öm i musklerna kan jag tänka att det tog emot idag. Kommer att gå lättare så småningom!

    SvaraRadera
  2. Du är inte "kass" på att rida utan verkar vara väldigt målmedveten med din ridning!!Vet hur du menar(får också rejäla svackor ibland),men som tur är så brukar det vara övergående;)Irene har en poäng i det hon säger.

    SvaraRadera
  3. Tack båda! Nä det går ju tyvärr upp och ner, vi kan ha dåliga dagar både jag och Coftan. Känns bara kasst när något så enkelt kan vara så svårt. Får hoppas det vänder snart.

    SvaraRadera
  4. Hade du varit kass på att rida så hade du inte varit där du är nu...:)

    SvaraRadera