söndag 7 juni 2009

Dressyr i ösregn...igen

När det är dags för Janneträning, har det en tendesns till att bli regn. Så även denna gången. Igår packade jag in Coftan i transporten och rullade upp till Lane. Såg ut som att vädret var på väg att spricka upp. Kelade lite med Mariannes fölunge och pratade lite med Marianne innan Janne kom. Nästan i samma ögonblick som han dök upp, börjaede det droppe från himlen och åska. just typiskt. Detta höll i sig även tills när jag red och när han hade begett sig igen, slutade det. Är det inte typiskt? Vädergudarna gillar inte oss.

Träningen gick superbra. Kändes att veckans träning på lösgjordheten hade gjort gott. Fortsatte jobba med det. När jag får igenom henne hela vägen genom ganaschen blir hon superfin. Hon är väl rundad i formen. Jag måste bara vara noga med att inte dra ihop halsen på henne när jag lirkar med henne. Lite blandat fyrkanten och volten. När jag kom till hörn, vara nog med att lirka igenom innesidan en bit innan. Jättefina hörnpasseringar då. Funkade bra i både trav och galopp. Ett par diagonalslutor. Ok. Fortsatte jobba med samling. I höger måste jag få med bogarna in, änvända ytterskänkeln. Red in på mindre volt och samlade. Måste vara noga med att slappna av själv och ha en mycket lätt kontakt med tygeln så jag inte drar ihop henne. Samtidigt måste innersidan lösgöras. Inte lätt men gick fint när det funkade. Fick peta lite lätt med spöet för att aktivera bakbenen emellanåt. Hon är starkade nu och tappar inte bakdelen lika lätt, men jag får inte glömma bort den. Galoppen var som vanligt lättare, men även traven funkade riktigt bra. Måste vara noga med mig själv med, händer och sits.

Sakta tillbaka till samling. Rida, rida, rida, upp med öronen, tänk på var händerna är, slappna av. Men wow vad fint hon gick! Började verkligen känna hur hon jobbade med luft i stegen, samlat och mer på stället. Här kan vi snacka samling. Jätteduktig!!! Är så nöjd med den lilla gumman. Ett roligt och givande pass.

Idag blir det ett kort och lätt pass för lilla gumman, hon har nog träningsvärk sen igår. Sedan ska vi dra med syster yster med pojkvän till Liseberg.

4 kommentarer:

  1. Tänk om du kunde visa henne sån på tävling, då vinner du!!! Nästa gång går det nog..

    SvaraRadera
  2. Det önskar jag med, är glad om jag lyckas få henne i närheten av så fin. Får jag bara ordning på den där lösgjordheten i ganaschen även på tävling, kan det nog rassla in lite mer poäng hoppas jag:)

    SvaraRadera
  3. Har du nån tävling på gång?

    SvaraRadera
  4. Njae, funderade på Lilla Edet i slutet av Juni, men nu blir det Jörgenträning den helgen så jag vet inte riktigt. Svårt när de klasser man vill ha inte finns där det passar.

    SvaraRadera