fredag 1 maj 2009

Uppiggande dressyrträning

Idag lastade jag Coftan och det bar iväg till Lane för Janne-träning. Har som sagt känts bra på det stora hela det senaste, men vårt senaste projekt, mer samling, har varit svårt. Kändes skönt att komma iväg och kunna få lite hjälp.

Arbete på volten, en liten bit innanför spåret. Jag fick träna på att själv ta det lugnare och inte ha så bråttom när jag ska göra något. Ska jag korta upp henne och samla henne mer ska jag låta det ta lite tid, spänna magen och räta på mig, och använda överskänkeln i första hand till att behålla energin. Ska hon länga formen ska jag låta suget komma och driva försiktigt. Gick rätt bra när jag hittade tekniken, men blev allt jobbigt i längden ändå.


Varierade storleken på volten mycket. Bröjade med några varv i galopp för att hitta känslan och tekniken (myyycket lättare i galopp). Fortsatte sedan i trav. Lösgöra innersidan i högervarvet och justera tempo och samling med ytterhjälperna. I vänster fick jag rakrikta henne mer. Ha koll på baken så den är rakt under henne, flytta bogarna inåt i högervarvet. Mycket att tänka på på samma gång.

Mer galopp igen mot slutet. Kändes kanon! En hel del på fyrkanten med snett igenom emellanåt. Gick fint även på rakt spår. Riktigt kul när hon kommit ihop sig och jag kunde koncentrera mig på att hålla igång aktiviteten i benen och göra halvhalter för att stämma av emellanåt. Jag ska inte slita så mycket för att hon ska gå samlat utan bara visa henne vägen dit och hon ska kunna bära sig själv.

Hade en härlig känsla idag och det kändes verkligen som jag red och inte bara försökte. Tror att poletten trillade ner när det gäller min känsla och teknik för samlingen. Återstår att se när jag tränar hemma:)



3 kommentarer:

  1. Kul när den riktiga känslan infinner sej i ridningen!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är lättare "att få till det" i galoppen! Kul att det gick bra.

    SvaraRadera