lördag 23 maj 2009

Efterlängtat dressyrpass

Efter flera helger på raken med inställda träningar, blev det äntligen av! Visst har vi inte haft några enorma problem, men det är skönt att komma iväg så att man kan stämma av. Att få lite tips till det som är svårt, att få veta att man verkligen jobbar i rätt riktining och itne bara tror att man gör det, det är ovärderligt. Sen att det dessutom är vansinningt kul är bara en bonus :)

Så igår bar det av till Lane för träning för Janne. Lite halvkrasst väder med regn och uppehåll om vartannat. Jag hade väl mestadels regn när jag red, men sånt glömmer man fort när man arbetar. Coftan var fin. Hon har blivit starkare och bär sig mycket bättre. Grundformen sitter numera som en smäck. Fick fortsätta jobba med samlingen. Variera tempo och samling mycket. Skönt att hon blivit starkare, jag orkar mycket bättre jag med då. Började på volten. Lite galopp, samla samla och ner till trav. Fint. Sedan trav. När hon var fin på volten gick vi ut på fyrkanten. Några öppnor på långsidorna. Jag måste slappna av ordenligt i händer, armar och axlar. Fick öka steglängden i öppnan, räta ut henne och samla upp. Efter några gånger gick det fint.

Förutom att vi jobbade en del på samlingen, så har vi ett litet problem nu jag och Coftan. Högersidan är lite strulig fortfarande. Jag får ta det steg för steg och lirka försiktigt, ta och släppa, på innertygeln så hon släpper den sista lilla spänningen. Nu när hon går i en högre och mer samlad form måste jag hela tiden vara noga med att lösgöra det sista lilla vid ganaschen annars släpper hon gärna fram nosen lite emellanåt och blir öppen i formen. Även om det bara är för ett ögonblick så räcker det för poängavdrag när det gäller tävling. Jobbade med detta på stor och liten volt och rakt spår, i både trav och galopp. Nyttigt att göra det längs medellinjen. Tyckte att vi fick kläm på grejerna och ska försökta träna på detta hemma. Coftan var lättarbetad och fin. Ett givande och roligt pass.

Eftermiddagen igår spenderade jag med att tvätta, gå med mammas och pappas hundar och pyssla lite här hemma.

Idag ska vi till Göteborgshållet jag och sambon, och hjälpa till och riva hans brors gamla hus. Tänkte se om ajg springa in på Tre Hästar en sväng på vägen :) Så idag tänkte jag ge Coftan ledigt. Var en vecka sen sist. I morgon blir det nog paddocken igen tror jag.

2 kommentarer:

  1. Hon gick bra igår, har verkligen stärkt grundformen, bara att jobba vidare.

    SvaraRadera
  2. Ja hon kändes verkligen kanonfin. Är roligt när man märker framstegen när man kämpar.

    SvaraRadera