söndag 10 maj 2009

Varierande resultat

Idag var jag som sagt och tävlade. Bar av till Trollhättans fältrittklubb som har en mycket stor och fin anläggning. Fick lite sovmorgon eftersom det var kort resväg och jag startade först runt halv tolv. Efter att jag packat in grejer och gjort iordning hästen bar det av. Hann se något ekipage och anmäla mig, sen var det dag att lasta ut. Hade en mycket tydlig plan på hur framridningen skulle gå till. Eftersom det var två klasser som stod på schemat och hon brukar vara spänd i första om det är inomhus, valde jag att inte lägga alltför mycket energi på den så hon slapp bli trött inför andra.

Debut i LA:5 som första klass. Valde att fokusera fråmridningen till att få henne lösgjord. Skrittade henne i 20 min med lite lösgörande övningar mot slutet. Travade och galopperade henne sedan i ca en kvart i en lätt form. Kändes mycket lösgjord och fin. Kortade upp formen på henne och red i "riktigt form" de sista 5 minuterna innan start. När vi kom in i ridhuset blev det precis som jag trodde, spänt. Travade runt henne ett par varv i lättridning och en avslappnad form, och kände efter nåt varv att hon började släppa lite på spänningen. Lite spänning fanns kvar under ritten, men det var en mycket trevlig första start på dagen. Inga stora missar, men ett klurig program. Fick 62,61% vilket jag var mycket nöjd över för att vara debut. Slutade 8 av 16 starter.

Andra klassen kortade jag upp henne mer under framridningen och hon kändes riktigt fin. Ett härligt tryck i henne. Denna gång fanns ingen spänning i Coftan inne på banan, och jag kunde verkligen rida. Härligt! Det är svårt att få det lika jämt och fint som hemma, men ett fint samarbete och jag hade henne mellan hand och skänkel. Programmet flöt fint. Riktigt nöjd när vi var klara. Döm min förvåning när domaren tyckte att hästen var alldeles för spänd och öppen i formen och gav mig dryga 54%! Vi har gjort sämre ritter än så och fått bra mycket bättre poäng. Såg filmen när vi kom hem. Visst fanns det grejer att putsa på, men på det stora hela var det väl genomfört och hon var samlad och fin i formen. Har lite svårt att hålla med domaren helt där.

Men men, dressyr är en bedömningssport och man kan inte göra så mycket åt det. Är dock väldigt nöjd med vår insats och det är huvudsaken. Vi fick till mycket av det vi tränat på hemma, formen var mycket bättre, och känslan fin. Fick ingen kritik för dålig bakbensaktivitet. Ett steg i rätt riktning. Det är bara att träna vidare.

1 kommentar:

  1. Fint att du kan se på det på positivt sätt. Jättebra i LA:5 debut!!! Ibland har man inte samma synsätt som domaren. Tråkigt, men som du säger, bara att gilla läget o gå vidare. Ni utvecklas ju hela tiden!

    SvaraRadera