onsdag 6 maj 2009

Lyckat dressyrpass

Jobbar varje förmiddag som det är just nu. Riktigt skönt att få in lite rutin och inte hoppa fram och tillbaka som jag akng öra annars. Sen är det ju så roligt. Jobbar med några barn som är lite halvbesvärliga på olika sätt, men när man är ensam med dem och de kan koncetrera sig på att jobba och inget annat, är de hur goa som helst. Man blir så glad.

Coftan har fått spelet. Jag vet inte om det handlar om brunst eller något annat, men hon är sjövild både i hagen och att sköta om. Som tur är, är hon väldigt snäll och lätt hantera ändå. Nä hon beter sig som värsta unghingsten och det har bara pågått de senaste dagarna och är högbrunstig så jag gissar på att det hör ihop.

Men hon är en ängel att rida. Igår skulle jag ut och galoppera på grusvägarna vid Fossum och var nästan rädd att jag tog mig vatten övet huvudet. Inte då. Hon var finare än vanligt. Mjuk och lyhörd. Kunde jobba henne i form och variera steglängden och lite samling. Rund och fin i galoppen. Super.

Idag var hon också halvtokig. Men när jag hoppat upp i sadeln gick det som smort. Blev ett pass i paddocken idag. Skrittade fram henne både ute på vägarna och i paddocken. Lösgjorde henne redan här. Gick över till trav. Rund form, varierade steglängd, kortare skänkelvikningar och skolor. Gick över i galopp och gjorde samma där. Jag försökte tänka mycket på var jag hade bogarna och bakbenen, samt på hur jag lade tygden på mina sittben och formade kring inner. Hur fin som helst.

Direkt efter framridningsjobbet valde jag att rida igenom LA:5 som vi ska starta för första gången på söndag. Hoppade över längningarna dock. Gick riktigt bra men det var kanske i en litet längre form än vad som behövs på tävling. Ville mest se om vi fixade linjerna utan överraskningar. Efteråt körde vi några kortare samlingar som gick riktigt fint. Öronen uppe och jobba saaakta in i samling, och saaakta ut igen. Gjorde också några enkla byten som även de gick fint. Sen blev det massa beröm och avskrittning. Känns iaf för tillfället ganska bra inför söndagen.



En lite svettig men dock nöjd Coftan efter dagens pass.

4 kommentarer:

  1. Härligt! Lycka till på söndag!

    SvaraRadera
  2. Coftan verkar ha ärvt mkt från sin mamma...inte bara dressyrtalangen!!Lycka till på söndag!

    SvaraRadera
  3. Tack! Vi ska se vad vi kan göra.

    SvaraRadera
  4. Som tur e, är hon inte lika mycket ragata som sin mor (vad jag har hört) utan tvärtemot väldigt snäll.

    SvaraRadera