söndag 31 maj 2009

Blandad vecka

Ja det har verkligen avrit en vecka med blandade resultat ridmässigt. Även på jobbet och annars. En dagen på jobber har varit jättehärligt och barene varit hur goa som helst, nästa dag har ingenting alls fungerat och allt känns hopplöst. Men men...

I måndags blev det precis som jag plarnerat klättring. En lång skrittur och upp i skogarna. Härligt. I tisdags var det dags för hoppträning igen. Gick riktigt bra. De "svåra" övningarna fixade Coftan galant. Onsdag fick bli ett dressyrpass. Blåste halv storm och sånt bruar Coftan inte bry sig om. Denna dag satt dock nerverna på utsidan Coftan. Spännande värre. Därför blev det inte lika avspänt och fint som jag önskat, men det kan inte bli perfekt alla dagar. Jobbade en bra stund bara med att få henne någorlunda avspänd i formen och börja jobba med rygg och bakben. Gick någorlunda. Jobbade henne ltie försiktigt efter det. Kunde trots detta rida ganka bra vägar coh träna på lite kluriga linjer.

Torsdag ledig. Fredag, ofrivillig miljöträning i paddocken. Eftersom det var dags för Jörgenträning denna helgen, varlde jag att rideett uppmjukande pass, bara jogga runt henne i lätt form i trav och galopp en stund, inget joggigare arbete. Började med en kortare sväng i skogen. När jag kom till paddocken, började några gubbar köra med en STOOOR grävskopa på såna där band, fram och tillbaka på vägen intill paddocken. Inte nog med det, den hade från och till med sig stora rullar med kablar som händes och diglade. Döm min förvåning när damen knappt bryr sig. Visst tittade hon mycket och tyckte det var obehagligt när den var precis brevid, men ingan större konstigheter alls. Mycket klappar blev det. Lite spänt till en början, inte så konstigt, men fick henne riktigt fin.

Igår bar det av till Stenungsund för ett pass för Jörgen. Var längesen nu eftersom det blivit instllt flera gånger. Han var väldigt nöjd med Coftans form, speciellt i galoppen. Fick dock jobba mycket med den kärvande högersidan som hon så ofta spänner fast sig i. Mycket lirkande och ledande, små volter här och där, i både skritt och trav. När det släppt blev hon jättefin. Hon ska vara såpåss lösgjord att jag kan ta i henne när jag vill, får jag henne dit blir hon inte (lika lätt)öppen i formen. Hann inte bli så mycket "övningar" eftersom vi jobbade igenom sidan på henne. Blev lite byten mot slutet. Just nu verkar det som det är mest jag som behöver träna byten ;)

Idag bär det av igen, ska slänga i mig lite frukost och bege mig. Idag borde hon vara finare i sidorna och vi kan jobba lite mer med henne. I eftermiddag ska haga, lagom roligt, men skönt när det är gjort.

4 kommentarer:

  1. Ja det går verkligen upp o ner hela tiden. Känns alltid skönt att få hjälp med det som strular. Nästa dag är det nåt annat att träna på...

    SvaraRadera
  2. "Bandvagnar" finns visst på fler ställen än Bulid tydligen!Hoppas att träningen gick bra idag!!

    SvaraRadera
  3. Ja det finns ALLTID något att träna på, och tråkigt hade det nog varit annars.

    SvaraRadera
  4. Ja det finns farliga grejer på fler ställen, Bulid brukar kunna bidra med en hel del miljöträning.

    SvaraRadera