söndag 22 november 2009

Tävling

Idag var jag i Göteborg och tog säsongens sista tävling, blev en LA:6a. Efter ett långt tävlingsuppehåll sen maj kändes det bra att få komma ut en sista gång innan vintern. Kunde väl kanske ha gått bättre.

Coftan har gått riktigt fint de senaste dagarna, bakbensaktiviteten har varit bra, och högersidan har funkar hyffsat efter lite kämpande. Har varit kanonnöjd med henne. Idag bar det sedan av i regn och rusk. Tävling inne, framridning ute men under tak. Som vanligt skötte sig Coftan som ett ljus när jag gjorde iordning henne. Bort till framridningen. Massa farliga grejer på vägen och att se framridningen från utsidan var livsfarligt. Eftersom det var sarg men inga väggar såg man bara massa huvuden som for fram och tillbaka över sargkanten.

Framridningen gick väl hyffsat. Hade dock svårare att få igenom högersidan idag. Dessutom var hon lite småspänd. Inget katastrofalt, men lite svårt att påverka henne som jag ville. Hel ok dock.

In på banan. Totaltspänt! Travade ett varv i lättridning och då släppte en del, men mycket var kvar. Problemet i det läget blir att Coftan inte går att påverka. Jag red allt vad jag kunde, men fick inte igenom mina hjälper och kunde därför inte få ihop henne. Resultatet, en iofs spänd häst, men framförallt lång. Blir galen! Vet att jag måste rida på henne så hon kommer ihop sig, men hon lyssnar inte alls. Detta måste vi träna på. Måste kunna rida och påverka henne även när hon är spänd. Allt annat funkar ju. En jämn ritt med mest 6:or, slutade någonstans över 57%, men hade vi fått till det där lilla också, hade det ju kunnat bli bra mycket bättre. Att det alltid ska saknas något.

Från den positiva sidan då, fick ingen kritik för dålig bakbensaktivitet:)

Nu blir det lugnt några dagar, sen ska det bannemej tränas på att jag ska kunna påverka henne med hjälperna oavsett Coftans humör och spändhet.

2 kommentarer:

  1. Tänk att dom kan bli så totalt förändrade på nya platser!Ändå har ju våra hästar sett både det ena och det andra under åren och borde va vana vid det mesta!

    SvaraRadera
  2. Obehaglig känsla när man kommer in o ska rida o "ingen är hemma". Man kan inte påverka alls. Bra att hon skötte sig för övrigt.

    SvaraRadera