söndag 8 november 2009

Lite uppdateringar

Har varit dålig med bloggen det senaste. Har varit mycket att göra.

Mycket har hänt sen sist. Jag har blivit erbjuden inte mindre än två jobb. Ska de närmsta tre månaderna sitta och göra hemsidor. Påbörjade ett längre vikariat på skolan, ska nu börja med detta nya i morgon. Nervöst värre, men kul. Blir pendling till Kungälv som gäller så det kanske blir kämpigt, men det går säkert bra.

Är numera förlovad med min sambo Jens. För fyra veckor sen blev jag bjuden på hemlig utflykt, blev en hotellnatt på ett superfint hotell i Göteborg, med god mat på restaurang på kvällen. Och så ställde han den stora frågan. Helmysigt!

Med Coftan och ridningen har det börjat svänga tillbaka. Numera är det för det mesta ganska samspelt när vi rider, hon jobbar ofta i en rund låg form, med rygg och bakbenen där de ska vara. De dagar det funkar riktigt bra har vi kunnat ge oss på lite skolor och byten igen. Fungerar riktigt bra. Nästa steg blir är att aktivera bakbenen mer och få in dem mer under henne. Och få henne lite stadigare i munnen, men det kommer som ett brev på posten om jag får ordning på det andra. Har saknat lite go i Coftan och har fått kämpa för att få fart på henne, men ibland funkar det bra och det går åt rätt håll.

Varierar bett och träns/kandar ofta. Rider ungefär varannat pass utan sporrar och med spö istället, för att sätta sprätt på benen på olika sätt. Senast vi var och tränade för Janne började nästan han flåsa han med, sprang efter oss runt på banan och jagade oss med spöet (se film).

Jag måste vara stadig i handen, bestämd men ej hård, och rida in henne. Lösgöra ofta men snabbt, ge och ta hela tiden. Mjuknar Coftan måste jag göra det genast jag med. Vi jobbar på det och det blir bättre och bättre.

Har anmält mig till en sista tävling för året. Inte för tävlandets skull egentligen, utan för att få komme ut och känna på det igen. Har inte varit ute sen maj. Blir en A:6 i Göteborg. Om jag inte blir bortlottad vill säga. Var 44 anmälda igår men det ska vara 30 starter.

Har varit i Stenungsund i helgen och tränat för Jörgen. Han var supernöjd med oss, även om jag tyckte att vi kan bättre. Coftan var megabrunstig och ville inte riktigt gå fram som jag önskade. Men vi fick fart på grejerna och har kunnat träna LA:6 i mängder. Har fått till många tjusiga skolor, och har jobbat mycket övergångar. Om jag håller bra koll på formen annars, är det gärna där som framförallt jag brister. Mer gas inför och efter övergångar så höll sig formen bättre. På det stora hela är jag kanonnöjd!

Ett par filmer från förra helgens träning för Janne.




2 kommentarer:

  1. Grattis! Vad mysigt med Göteborgshotell o god mat! Härligt att det börjar lossna igen med Coftan. Bra att du håller igång Janne...

    SvaraRadera
  2. Ser bra ut!Roligt att ni börjar hitta formen igen:)Och GRATTIS till förlovningen!!

    SvaraRadera