söndag 6 december 2009

Blandad kompott den senaste tiden

Ja ridningen har verkligen varierat i kvalitet den senaste tiden, som tur är mestadels positivt. Coftan har känts jättefin och fräsch i kroppen sen tävlingar. Har jobbat vidare med högersidan och det går åt rätt håll, även om det är mycket tjafs. Jag måste tänka på mig själv så jag verkligen kommer ner i sadeln, sitter på inner sittben och rundar henne runt högerskänkeln.

Ställer mer krav på henne. Hon kan gå bra, och då ska hon bannemej göra det. Försöker vara ödmjuk och ta det steg för steg, iaf de dagar som är lite kämpigare. Försöka få ordning på form och takt osv och jobba högersidan mot slutet.

Denna vecka har det frusit till, vilket gjort det svårare att rida. I tisdags var det hoppträning. Skönt att komma till ridhus och rida ordentligt. Coftan var fin och mjuk i uppvärmningen. Blev tyvärr en miss i kommunikationen nånstans, tvärnit, och jag trillade ner mellan bommar å grejer. Efter det blev det åtskilliga stopp tyvärr. Inte för att jag var rädd, utan mer för att jag inte visste hur jag skulle hantera situationen, och Coftan behöver ha mig med till 110% för att förstå vad det är vi ska göra. Slutade dock med en fin runda på låg höjd.

Onsdags red en kompis ut på Coftan och i torsdags gav jag mig till paddocken i mörkret. Skrittade 40 min pga underlaget. Massa volter, skänkelvikningar, öppnor och slutor. Nyttigt. Såg till att hon var aktiv i sin skritt så hon inte föll isär. Avslutade med lite trav och galopp i några minuter, för att känna lite på det. Helt ok.

Så efter en ledig fredag, var det dags för Jörgenträning denna helg. Kunde gå hursomhelst, med tanke på hur inte dressyrarbete vi kunnat gjort senaste veckan. Gick dock över förväntan.

Lördag, red på träns. När jag red fram blev det mycket volter, korta skänkelvikningar och jag var noga med aktiviteten. Jörgen tyckte att hon började bättre än hon brukar. Har fått henne mycket kvickare och mer aktiv, bakbenen är mer under henne och hon har kortat upp sig fint. Fin framåtbjudning.

Började med galopp, superfin. Högersidan fin. Korta och länga utan problem. Övergångar trav skritt, och galopp skritt. Hon måste kunna behålla samma fina form. Här måste jag bli bättre på rida i alla övergångar. Skänkelvikningar, jobba formen och nya innersidan när vi kom ut mot spåret. Avslutade med att vända igenom volten i trav varje varv, likt en 8-volt. Jag måste kunna svänga henne och ändra riktning som jag vill, utan att hon protesterar och går ur form. Blev fin och lösgjord.

Forsatte på samma linje idag. 8-volt, först i skritt sen trav. Gick jättebra. När jag sedan skulle räta ut henne mer blev det protester i form av sparkar mot skänkeln. Lugnt och sansat fick jag fortsätta driva henne och hålla kvar händerna, vänligt men bestämt (inte dra ihop!!), och till slut ger hon sig. Jobbigt tycker Coftan men nyttigt.

Övergångar igen, gick ännu bättre idag. Så fort hon ger sig ur formen, tillbaka till skritt eller eventuellt halt tills hon förstår, fortsätta sedan. Öppnor och slutor längs långsidorna. Fin travkvalitet. Akta så jag inte tvärar för mycket. Fick beröm. Fick jobba igenom henne ordentligt i innersidan på kortsidan innan så hon inte spände sig. Galopp längs fyrkanten, raktriktning. Super. Serpentiner med förvänd, kanon. Så länge jag är noggran själv, håller vi formen bra. Avslutade med 8-volt igen, och travade av. Hade nu en häst som var mjuk som smör. Underbart pass!

Nu är dags för lite sen lunch, sen pepparkaksbak:)

4 kommentarer:

  1. vad härligt att du fick henne så fin! Tur att du inte skadade dig när du ramlade av. Puhh.

    SvaraRadera
  2. Det e dom härliga passen man får en "kick" av som får en att fortsätta även i regn och rusk samt fruset och isigt;))

    SvaraRadera
  3. Ja det var nog verkligen tur. Såg bara en massa bommar och hästhovar överallt, men slog mig inte nånstans:)

    SvaraRadera
  4. Ja, tack å lov att man får såna pass emellanåt, annars hade man nog inte orkat.

    SvaraRadera