söndag 20 december 2009

Riktig vinter

Ja nu har det verkligen blivit en riktig vinter. Snö i mängder och riktigt kallt. Blev alldeles förvånad i torsdags när jag kommer hem från jobbet. I Kungälv var det inte en snöflinga och det var inte förrän efter Ljungskile som det snöade. I Uddevalla var det nästan snökaos. I helgen har det varit riktigt kallt. Mycket kläder på när jag varit ute och ridit. Har dessutom varit hästvakt då de andra tjejerna i stallet har varit i Tyskland en vecka. har fungerat bra, men jag är nog rätt glad att jag till vardags bara har en häst.

Coftan har gått jättefint det senaste. Trots varierande underlag med både hårt och numera snöigt. Rent gångartmässigt känns hon hur fräsch och fin som helst. Jättehärligt. Ett pass vi körde när underlaget var riktigt bra, fick jag till en trav som jag inte trodde var möjlig. Satt bara och njöt och försökte komma ihåg känslan. Ha de varit kul att få fram det fler gånger.

Även nu när det varit kallt och och hårt har vi kämpat på så gott vi kunnat. Lite snö gjorde susen. Det jag fått jobba mest med är att få henne ännu mjukare i sidorna samt vara noga med att hon inte blir för hög i formen. Just nu är hon jättefin i formen, och har lätt för att lyfta fram och jobba i uppförsbacke, Blir som en liten gummiboll att sitta på, jättehärligt. Är dock lite rätt att hon ska fastna där och sedan tappa ryggverksamheten, så jag försöker vara nog med att sänka nacken på henne så hon kommer upp med ryggen ordentligt.

Har varit lite svårt att rida i helgen dock. Inte på grund av Coftan eller underlaget egentligen, utan för att det varit så kallt att jag fått ta på mig massa kläder. Kan inte sitta ordentligt med termobyxor på :) Men det är mysigt och fint ute.

Härligt att vara klar med julklapparna, och nu vänder det och blir ljusare. Jul och nyår, lite vinter och sen får det gärna bli vår för min skull. Aja, så länge det är så här fint ute så duger det väl.

1 kommentar: