söndag 24 januari 2010

Trött på vinter

Nu har det varit snö och kallt i mer än en månad. Visst är det fint och så, men träningsmöjligheter har minskat drastiskt. Har lyckats skotta fram transporten och åka till ridhus tre gånger sen jul. Tack och lov fick vi paddocken plogad efter några veckor med snö, så nu kan vi nästan rida som vanligt på banan.

Under tiden fick vi trösta oss med att pulsa i snön bygger muskler det med. Nu har snön sjunkit ihop en hel del, men ett tag hade vi 70-80 cm på sina ställen. Då fick hästarna minsann lyfta på benen. Bomträning hela tiden:)

Coftan gick helt fantastisk innan jul. Hade nog ett pass med bästa ridkänslan någonsin precis innan snön. Hon var självgående och jobbade i en mjuk och lösgjord form och jag behövde bara parera försiktigt så hon inte tappade det. Kunde bara tänka fram och tillbaka och Coftan bytte tempo mjukt och fint. Jag svävade på små moln och gick omkring och log flera dagar efteråt.

Så kom snön. Gick inte att träna som innan. De första gångerna jag kom till manegen kändes hon fortfarande fin, men därefter gick det utför. Nu när vi kunnat träna på riktigt igen har jag fått jobba för att lösgöra henne ordentligt i sidorna, ffa höger, och få henne att jobba låg och rund. Hon har varit grymt pigg och det har varit en rejäl utmaning det med. Nu börjar det släppa igen, och jag kan återigen ta tag i övergångar och skolor.

Har varit iväg och tränat för Jörgen denna helgen. Gick väl hyffsat. han var mycket nöjd med oss med tanke på att vi inte kunnat träna som vi borde. Vi kan bättre men efter en del jobb blev hon kanonfin. Idag var jag riktigt nöjd med henne. Hon behöver bli stadigare igen så jag kan jobba på att få mer tryck i henne. Skolorna gick över förväntan och galoppen var kanon. Traven var det lite sämre med. Behöver träna på att behålla formen i alla övergångar och inte låta henne "älga iväg" för mycket för då tappar hon formen.

För övrigt har det varit fullt upp. Känns som jag jobbar för jämnan. Och helgerna har man alltid någonting planerat. Var iväg förra helgen och så Avatar på bio. Rekommenderas varmt. En vacker och mycket välgjord film. Igår var det kalas för lillasyster som fyller år. Idag är det första dagen på länge som jag haft en hel eftermiddag som jag inte haft något planerat och bara kunnat göra vad jag vill. Fixa smått och gott på datorn, tvätta och ta det allmänt lugnt. Men i morgon är det måndag igen... :)

2 kommentarer:

  1. Kul det låter med träning! Roligt att Coftan kändes fin efter vinterridning.

    SvaraRadera
  2. Javisst börjar snön bli lite väl jobbig....och mer ska det komma sägs det!Kul att hon ändå lossnade och kändes fin på träningen:)

    SvaraRadera